• PR

Column Servicepunt 14 december 2017

Gehandicaptenparkeerkaart

Veel mensen komen bij het Servicepunt met een lading aan verschillende vragen. Zo hebben we vaak tijdens een gesprek, dat er nog heel veel vragen bij iemand naar boven komen. Gelukkig hebben wij de tijd om alle vragen te behandelen. Jammer genoeg gelden er voor sommige voorzieningen wel aanvraagtijden. Niet alles kan dus direct op het Servicepunt geregeld worden.

Zo kwam mevrouw Azgoon binnen met verschillende vragen. Er was hulp nodig bij de zorgverzekering en ze had een aantal vragen over toeslagen van de Belastingdienst. Na dit allemaal afgehandeld te hebben, hielpen we haar ook bij het verlengen van haar gehandicaptenparkeerkaart. Geen probleem. Voor het verlengen van een gehandicaptenparkeerkaart moet er wel veel ingevuld worden. Er staan best veel, en voor sommigen ingewikkelde, vragen op dit formulier. Gelukkig kunnen we dit ook samen invullen op het Servicepunt.

Om voor een gehandicaptenparkeerkaart in aanmerking te komen als bestuurder, zijn er bepaalde eisen waaraan iemand moet voldoen. Bijvoorbeeld moet de handicap al langer dan 6 maanden duren. De loopafstand die iemand kan afleggen, moet minder dan 100 meter zijn. Om als passagier in aanmerking te komen, zijn de eisen iets anders. Zo moet de passagier bijvoorbeeld continu afhankelijk zijn van de hulp van een bestuurder buitenshuis. De passagier is dus niet in staat om alleen ergens te wachten tot dat de bestuurder terug is van het parkeren. Aangezien mevrouw Azgoon al eerder een parkeerkaart gekregen had en haar situatie niet veranderd was, wisten we dat ze hier nog steeds aan zou voldoen. Zij hoefde dus niet nogmaals een medische keuring door te gaan zoals bij de eerste aanvraag.

Na de nodige papieren ingevuld te hebben, pasfoto te hebben bijgevoegd en kopieën van legitimatiebewijs en rijbewijs gemaakt te hebben, kwamen we erachter dat mevrouw haar oude gehandicaptenparkeerkaart nog maar 3 dagen geldig was. Dit is natuurlijk niet gunstig aangezien het aanvragen of verlengen van een gehandicaptenparkeerkaart tot 8 weken kan duren. Er mag natuurlijk niet geparkeerd worden op een gehandicaptenparkeerplaats met een verlopen kaart. Gelukkig had mevrouw de komende weken weinig afspraken staan en kan zij in geval van nood op haar familie en de Regiotaxi rekenen.

Heeft u ook vragen over de gehandicaptenparkeerkaart? Dan kunt u altijd terecht bij de Servicepunten. Die vindt u aan de Hoofdweg 1 in Mijdrecht, de Herenweg 63 (De Broedplaats) in

Vinkeveen, de Dorpsstraat 28 in Wilnis of de Kerkgaarde 5 in Abcoude. Ons telefoonnummer is

0297-587600. U kunt ook mailen, bijvoorbeeld via onze website www.servicepuntderondevenen.nl