Column Servicepunt

PRIVACY

Vandaag wijden we de column aan onze gastheren en vrouwen. Niet iedereen komt vrolijk en ontspannen binnen op het Servicepunt. Vaak is er stress, onrust of teleurstelling. We vinden het belangrijk dat iedereen zich welkom en veilig voelt.Het Servicepunt is de plek waar iedereen een vraag kan stellen. Zo krijgen wij vragen binnen die variëren van 'waar vind ik een tandarts in Wilnis?' tot 'mijn kind wil geen contact meer met zijn vader, wat moet ik doen?'. U kunt zich voorstellen dat er tussen deze twee vragen een groot verschil zit, in met welke stemming iemand binnen stapt.Onze gastvrouwen en heren zijn hiervoor erg belangrijk. Zij zijn het eerste gezicht dat onze bezoekers zien. Zij doen hun uiterste best om een fijne sfeer te creëren. Wanneer iemand moet wachten is er tijd voor een bakje koffie of thee en een praatje over het weer.Dat laatste is erg belangrijk. We proberen de privacy van onze bezoekers zoveel mogelijk te waarborgen. Het is verleidelijk om bij binnenkomst direct het probleem op tafel te gooien. Echter is dit niet het moment. Er zijn vaak nog andere mensen in de ontvangstruimte. Speciaal voor die privé vragen hebben wij op elke vestiging een spreekkamer waar we de deur kunnen sluiten.De vraag die vaak gesteld wordt bij binnenkomst is; 'Wilt u gebruik maken van de computer of wilt u iemand spreken?'. En die iemand is in dit geval één van de vaste medewerkers die van de hoed en de rand weet. Dat is onze specialiteit. Weten wat er allemaal is en waar u terecht kunt voor hulp of ondersteuning bij uw vraag. Met praktische vragen kunnen wij direct helpen. Met informatie over WMO voorzieningen, lastige formulieren, of bijvoorbeeld het aanpassen van de toeslagen via de Belastingdienst. Soms kan iemand beter geholpen worden door maatschappelijk werk, de rechtswinkel of iemand van het sociaal team. Het Servicepunt inventariseert de vragen die u heeft en bekijkt samen met u wat de beste plek is. Wij kennen de verschillende organisaties en hun medewerkers. Wanneer onze bezoekers dat willen bereiden wij de juiste hulpverlener voor op hun gesprek met u. Dat maakt het alweer een stuk makkelijker om bij uw uiteindelijke hulpverlener op gesprek te komen!

Natuurlijk blijft er altijd de mogelijkheid om direct naar de hulpverlener van uw keus te stappen zonder tussenkomst van het Servicepunt. Het is aan u aan wie u uw verhaal kwijt wilt. U kunt van het Servicepunt gebruik maken als uw wegwijzer.Heeft u interesse om ons vrijwilligersteam te komen versterken? De Servicepunten vindt u aan de Hoofdweg 1 in Mijdrecht, de Herenweg 63 (De Broedplaats) in Vinkeveen, de Dorpsstraat 28 in Wilnis of de Kerkgaarde 5 in Abcoude. Ons telefoonnummer is 0297-587600. U kunt ook mailen, bijvoorbeeld via onze website www.servicepuntderondevenen.nl