• Truus Oudendijk

'Mijn passie ligt echt bij kinderen'

Sofie ter Schiphorst is moeder van twee kleine meiden. Sanne (2,5) en Merel (9 maanden). Ze is een bevlogen leerkracht aan basisschool Kids College. Tineke Vellekoop, is benieuwd hoe Sofie de werkdruk in het onderwijs ervaart.

Sofie: 'Ik ben blij dat ze die vraag stelt, want dan kan ik er wat over vertellen. Ook onze school heeft met de staking meegedaan, net als de meeste scholen in Nederland. Het onderwijs komt nu wat negatief in het nieuws, alsof er niets leuk meer aan is, maar het is het meest fantastische beroep dat je kunt hebben. Wat is er mooier dan kinderen te onderwijzen, ze op te voeden en ze te zien ontplooien. Dat neemt echter niet weg dat het onderwijs steeds onaantrekkelijker wordt door de hoge werkdruk en de achterblijvende salarissen met vergelijkbare beroepsgroepen van hetzelfde niveau. Met alle leerkrachten in Nederland zijn we het er wel over eens: er moet iets gebeuren. Zo kan het niet langer.'

Salaris is één ding, maar wat vind je van de werkdruk?

'Een op de vier leerkrachten valt uit, vanwege een burn-out. Dat is veel. Onze beroepsgroep staat boven aan het lijstje met de meeste zieken. Dat is heel zorgwekkend. Van mijn studiegenoten, met wie ik tien jaar geleden samen ben afgestudeerd, werkt de helft inmiddels in een ander beroep. Die zijn er gewoon mee gestopt en hebben een andere baan gezocht.'

Waar komt die werkdruk door?

'Het komt door te weinig mensen. Op school proberen we dat op te vangen. Er zijn een aantal oud-leerkrachten, die inmiddels gepensioneerd zijn, maar altijd bij ons zijn gebleven om de kinderen die extra ondersteuning nodig hebben te helpen. Zij nemen dat voor hun rekening. De overheid heeft besloten dat er 'passend onderwijs' moet komen en daardoor komen alle kinderen op school. Die willen we met liefde bedienen, maar er zijn geen extra mensen beschikbaar. Daar is geen geld voor vrij gemaakt. Je moet alle kinderen opvangen in één groep. En de valkuil voor de meeste leerkrachten is, dat je het beste wil voor alle kinderen en niet alleen de zwakke, sterke of gemiddelde kinderen wilt bedienen, maar iedereen. En eigenlijk ben je daar niet toe in staat.'

Wat houdt 'passend' onderwijs in?

'Vroeger gingen kinderen met extra zorgbehoeften naar speciaal onderwijs. Maar die proberen we nu binnen school te houden. Had je bijvoorbeeld een kind met autisme in de klas, dan werd deze leerling doorgestuurd naar een speciale school. Maar er zijn natuurlijk best kinderen die met wat extra begeleiding en wat extra aandacht toch goed kunnen meekomen op een gewone basisschool.

'Passend' heeft dus niet zozeer betrekking op het soort onderwijs, maar in feite op de leerkrachten, die zich maar aan moeten passen om dat onderwijs te kunnen geven.

'Ja, daar komt het eigenlijk wel op neer. Het is wel zo dat je met school een profiel schetst van welke kinderen met zorgbehoeften je wel kunt begeleiden op school en welke niet. We hebben wel de plicht om te zorgen voor een passende school voor een leerling. Het fijnste is als je een kind onderwijs kunt bieden in de eigen woonplaats. Toch is dat ook een beetje tricky. Het is niet erg als je naar het speciaal onderwijs moet. Je moet altijd kijken naar wat het beste is voor het kind. Als ouders en leerkrachten werk je samen. Het is niet zo dat de ouders het ene en de school het andere wil. Samen kijken we naar de beste oplossing. Het is wel een tendens van deze tijd dat we steeds meer maatwerk proberen aan te bieden.'

Als moeder van twee dochters ben je de hele dag met kinderen bezig. Hoe is dat?

'Mijn passie ligt echt bij kinderen. Het is het mooiste volk dat er is. Ze zijn heel verhelderend. Zo open en eerlijk nog. Er zit niks gemaakts aan kinderen, geen omgangsnormen of aangeleerd gedrag. In de middenbouw zie je dat een beetje komen: wat is in? Daar worden ze zich ineens bewust van. Maar te zien hoe ze zich ontwikkelen en met wat voor fantastische ideeën ze komen, dat is zo leuk.'

Vanwaar de naam Kids College?

'We zijn heel erg bezig met onderwijsvernieuwingen en we werken met tablets, waardoor je op het kind afgestemde lessen kunt bieden. We willen graag aansluiten bij wat er nu speelt in het onderwijs, want het zijn wel onze toekomstige juffen en meesters. Het onderwijssysteem van klassikale lessen sluit totaal niet aan bij wat kinderen nu kunnen. Het klopt niet meer wat het onderwijs aan het doen is. En dat was voor ons zo'n grote motivatie om een andere methode kiezen. En dat werkt fantastisch.'

Wie nodig je uit als volgende gast?

'Jochem en Jasper Kruiswijk; ze gaan de halve marathon lopen voor een goed doel. Wat is hun motivatie om dat te doen?'