• Het team: Elco Stolwijk, Mark Klinkamer, Teun Stam, Joey de Horde en René Bargeman.

    Naomi Heidinga
  • De laatste handelingen aan de auto voordat deze naar Marseille gaat.

    Naomi Heidinga

Teun Stam en René Bargeman doen mee aan Dakar rally

UITHOORN Coureur Teun Stam en navigator René Bargeman doen met hun team Schijf Rally mee aan de Dakar rally. De legendarische race wordt in januari verreden; voor het eerst in de historie van de rally in Saoedi-Arabië.

Na een lange tijd van voorbereidingen, komt de rally nu steeds dichterbij. Maandag werd de auto in Marseille gekeurd. Vanuit Marseille wordt deze per boot verscheept Saoedi-Arabië. Teun en zijn teamgenoten volgen op Oudjaarsdag.

Zaterdagochtend voor het vertrek naar Frankrijk wordt er hard gewerkt bij Schijf op het industrieterrein. De laatste aanpassingen worden gedaan aan de auto, die in topconditie moet zijn. De vrachtwagen wordt volgepakt, onder meer met proviand. De vrachtwagen hoort bij het ondersteuningsteam die het raceduo zal volgen.

EIGEN TEAM Teun heeft de rally inmiddels vijf keer meegemaakt. Bij eerdere edities reed hij vooral mee als ondersteuning voor een teamgenoot. Toen nog op de vrachtwagen. Deze keer heeft hij zijn eigen team, en rijdt hij in een auto.

De Dakar rally is een uitputtingsslag voor mens en machineHij heeft geen idee wat te verwachten van het land. "De voorgaande edities waren in Zuid-Amerika. Daar hebben we door verschillende landen gereden. De belangstelling voor de rally was groot. Soms stond er wel een half miljoen mensen ons op te wachten bij de finish." Of men in Saoedi-Arabië ook uitloopt voor de race, moeten ze afwachten. Hetzelfde geldt voor de route. "Die krijgen we voor elke racedag pas de avond van tevoren."

7.000 KILOMETER De race duurt twee weken en kent twaalf racedagen. Daarin moet een afstand worden afgelegd van 7.000 kilometer. Dat zijn lange dagen in een onbekend land. "De Dakar rally is een uitputtingsslag voor mens en machine." Daarom is hij blij met de auto waarin hij rijdt. Die is uitgerust met goede schokdempers. "De klappen die je opvangt in een vrachtwagen zijn veel groter, omdat je hoger zit."

AFZIEN Tijdens voorgaande edities was het afzien. "Je zit de hele dag vastgesnoerd in je stoel. Je lichaam wordt heen en weer gebeukt. Je heupen, schouders en nek krijgen veel te verduren. Door de adrenaline voel je er tijdens de race niet zoveel van, maar na de race is dat een ander verhaal. Het is lastig slapen wanneer alles pijn doet in je lichaam."

BIJTANKEN Om te voorkomen dat ze onderweg vaak moeten stoppen, drinken en eten ze minimaal. "Na de race is het een kwestie van bijtanken. Water, cola en zout om alle tekorten weer aan te vullen." Sommige nachten kan er helemaal niet worden geslapen, omdat alles op alles moet worden gezet om de auto in de race te houden. Zand en stof is niet erg bevorderlijk voor de machines.

Je lichaam wordt heen en weer gebeuktDe rally is niet voor mensen die bang zijn aangelegd. "Wanneer je een zandduin op rijdt, moet je behoorlijk gas geven om er tegenop te komen, terwijl je niet weet wat je aan de andere kant aantreft." Aan zijn navigator de taak om de best mogelijke route uit te zoeken, al valt dat niet mee. "Fouten maak je altijd. Je moet wat dat betreft ook geluk hebben." Voor Teun is er geen rally als Dakar. Hij houdt van het avontuur. "Je komt op plekken waar je anders nooit zou komen."

Wanneer het misgaat, zijn ze op zichzelf aangewezen. "Ons ondersteuningsteam wacht ons elke avond op in de bivak. Ze zetten het kamp op, en breken het de volgende dag weer af en verrichten 's avonds de noodzakelijke reparaties. Voor hen is het eveneens een uitputtingsslag; ze moeten scherp blijven. Elk boutje en moertje moet worden nagelopen. Als er tijdens de race iets gebeurt, kunnen ze ons niet helpen. Gelukkig is René een soort MacGyver, die weet met de beperkte middelen die we voor handen hebben, toch een oplossing te verzinnen."

ANDEREN HELPEN Teams helpen elkaar ook uit de brand. "Aan de race doen zo'n honderd auto's mee. Daaronder zijn een aantal fabrieksteams, met professionele coureurs. Wanneer zij een ander team treffen met pech rijden ze er voorbij, maar de teams die niet strijden om de winst zullen elkaar wel helpen." Teun en zijn team doen niet mee voor de winst. "Het is mooi wanneer we bij de top 30 eindigen." De race uitrijden is echter al een prestatie op zich. "Dat heb ik moeten leren."

De verrichtingen van Schijf Rally kunnen via hun Facebookpagina worden gevolgd. Ook via internet en tv worden beelden van de race getoond. "Wat dat betreft is Saoedi-Arabië gunstig, het scheelt maar twee uur qua tijdszone. Voor liefhebbers in Nederland is de race daarom makkelijker volgen."

Naomi Heidinga