• Marie-José en Eddy, met hond Sam. Op de achtergrond foto's van Gerardus Majella

    Truus Oudendijk

Kettinggesprek: 'Wij leveren zorg op maat'

DE RONDE VENEN Eddy Wakker en Marie-José van Hussen zijn de initiatiefnemers en drijvende kracht achter Steun en Toeverlaat. Ze regelen alles op het gebied van huishoudelijke hulp, persoonlijke begeleiding, medische verzorging en terminale thuiszorg. Tot de dood en verder. Een team van professionals op ieder gebied is bij hen aangesloten.

Eddy: "We komen allebei uit de commerciële sector en ik werkte in die tijd bij de ANWB Retail en deed de inkoop voor de winkels. Marie had een bedrijf in welness producten en kwam bij mij op gesprek om haar producten te verkopen. We bleken elkaar al te kennen van een eerder zakelijk contact. Zij zat in een scheidingsprocedure en mijn relatie bevond zich ook in een aflopende fase." Marie-J: "We vonden dat we maar eens bij moesten kletsen, maar dat klikte zo goed, dat we als partners zijn verder gegaan. En dat is inmiddels negen jaar geleden."

Maar toen ben je dus ook iets heel anders gaan doen? "Ik kreeg een burn-out waar ik drie jaar last van heb gehad en waardoor ik mijn bedrijf moest opgeven. Ik moest weer van nul af aan beginnen. Maar het was ook de eerste keer dat ik een keuze voor mijzelf kon maken. Ik had de zaak van mijn vader voortgezet omdat het zijn levenswerk was, maar uiteindelijk paste het toch niet bij me. Tijdens mijn burn-out bedacht ik: ik wil iets terug doen voor mijn uitkering. Dus ben ik als vrijwilliger gaan koken bij het hospice in Wilnis. Ik had ook een vrij goede klik met de bewoners en al snel kreeg ik de vraag: zou je de zorg niet willen proberen? Dat ben ik gaan doen en dat beviel zo goed dat ik besloot: hier wil ik mee verder."

Hoe heb je dat aangepakt? "Ik ben gaan praten met de wethouder, huisartsen en zorgconsulenten om uit te leggen wat ik wilde. Als buitenstaander vond ik het raar geregeld dat je als zorgvrager moet wachten tot het bedrijf tijd heeft om je te helpen. En dan meestal tussen 10 en 12 uur. Jij bent toch klant? Dan is het toch normaal dat wanneer je om 8 uur je bed uit wil, dat je dan ook om 8 uur geholpen wordt? Dat was een uitgangspunt. Plus het feit dat je altijd iemand anders aan je bed krijgt. Dat kan toch anders? Waarom geen vast team samen stellen? Ik vond dat niet meer dan normaal en ik heb dat aan mijn toehoorders uitgelegd en die voelde wel wat voor mijn strategie. Ik wilde graag met 50 plussers aan de gang, mensen die in de crisis niet meer aan de bak kwamen, maar wel het goede arbeidsethos hebben, graag iets voor een ander willen doen en niet per definitie van 9 tot 5 willen werken. Dus prima inzetbaar. Ik ben heel simpel begonnen. Ik ben drie maanden gratis gaan werken om te zien of er een markt voor was. De eerste klant was een man wiens huishouden totaal ontregeld was door het overlijden van zijn vrouw. Daar stond ik met mijn emmertje en stofzuiger en dacht bij mezelf: Nou, welkom in je nieuwe baan. Maar ik kreeg 's avonds een telefoontje dat hij zo blij was. Ik had weer orde op zaken gesteld en het huis gezellig gemaakt en dat werd zo gewaardeerd."

Eddy, wanneer kwam jij in beeld? "Terwijl Marie-José de eerste stappen zette, haar klantenkring verder uitbreidde en steeds meer mensen zich bij haar aansloten op ZZP basis, veranderde in mijn werk heel veel door reorganisaties en faillissementen. Ik raakte mijn baan kwijt en zag haar worstelen met roosters en het opzetten van een structuur. Dat ben ik voor mijn rekening gaan nemen, want daar had ik de nodige ervaring in. Binnen de kortste keren had ik een heel grot programma waarin je kon zien waar iedereen zat en wat ze aan het doen waren. Daar hebben we tot vorig jaar heel veel plezier van gehad. Marie is de visionair en ik ben de regelneef op de achtergrond, de man achter de schermen.

Inmiddels zijn jullie een flinke organisatie? Marie-J: "We hebben tachtig ZZP'ers voor ons werken. Het was niet ons plan om zo groot te worden, maar we kregen zoveel aanvragen dat we mensen moesten afwijzen, dus besloten we de organisatie aan te passen. Ik ga niet meer zelf naar iedere aanvraag. Mensen uit ons team zijn cliëntvertegenwoordigers en we hebben een extra planner. Zo hebben we de organisatie kunnen uitbreiden en toch de persoonlijke touch kunnen behouden. Daarnaast coachen we mensen en hebben een eigen opleidingsprogramma samengesteld, dat ook landelijk gecertificeerd is."

Katishe en Annet zijn benieuwd naar jullie toekomstplannen? "Onze grote wens was een kleinschalig woonproject waar we dezelfde zorg kunnen geven als thuis. We zijn op zoek gegaan naar een locatie en liepen tegen Gerardus Majella aan. Investeerder hebben het gekocht, gaan het op ons advies opknappen en wij huren het. Mensen kunnen op zichzelf blijven wonen en zorg wordt ingezet naarmate het nodig is. Medio volgend jaar is het klaar. "

Wie nodigen jullie uit voor het volgende gesprek? "Robin Tempel, zij is verpleegkundige, heeft een eigen naaiatelier en maakt memory bags. Hoe combineert ze dat allemaal?"

Truus Oudendijk

Lees ook het kettinggesprek van vorige week: Annet van Zwieten en Katishe de Jong: vrouwen met een missie.